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2009.09.24

Trials HDの物理エンジン

XBLAにTrials HDという物理エンジンバリバリのモトクロスゲームがあるんですが、これの物理エンジンってBulletだったんですね。

http://www.xbox.com/ja-JP/games/t/trialshdxboxlivearcade/

Bulletのサイトのエントリ
http://www.bulletphysics.com/wordpress/?p=108

インタビュー記事
http://interviews.teamxbox.com/xbox/2459/Trials-HD-Developer-Interview/p1/

Sebastian Aaltonen: All of our content tools and content tool chain are homemade at RedLynx. With the content tools, the designers can easily control, fine tune and simulate the physics behavior of the various game objects and bikes before exporting them to the game. All of our physics models are built using the in-house PC tools.

We are also using a modified version of an open source physics engine called Bullet Physics Library to calculate our physics simulation and collision inside the game. We have in-house optimized it for the Xbox 360 CPU and vector units. Our game engine is designed to be fully multithreaded, and we are simulating physics at the same time we are processing game logic, graphics, sound and particles in other Xbox 360 hardware threads. With extensive optimization, we have achieved a very good balance, with all six CPU hardware threads constantly working under heavy load.

なるほどねぇ。確かに、Bulletの話が出てますねぇ。Xbox 360のCPU向けにカスタマイズしてるんですね。

それにしてもXBLAのように低コストで開発しなくてはいけないタイトルではBulletのようにロイヤリティがかからないエンジンは重宝するでしょうね。

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